نهال انگور

خرید نهال انگور

خرید انواع نهال انگور

خرید انواع نهال انگور به سبب داشتن میوه ای مغذی و پرطرفدار همواره از سوی کشاورزان و باغداران مورد استقبال ویژه ای بوده است. انگورها از جهات مختلفی به چندین نوع تقسیم می شوند. از نظر داشتن دانه، میوه انواع نهال انگور را می توان به دو نوع بی دانه و دانه دار تقسیم کرد. از نظر رنگ نیز همانطور که در میوه فروشی ها و باغات انگور دیده اید میوه این نهال در انواع رنگ ها از جمله زرد، سبز، سیاه و قرمز وجود دارد.

انواع نهال انگور

نهال انگور دارای انواع بسیار زیادی است که در این متن مجال پرداختن به تمام این انواع وجود ندارد، بنابراین به ذکر نام و بررسی ویژگی های برخی از مهم ترین و پرفروش ترین انواع آن می پردازیم.

نهال انگور مویز
نهال انگور مویز

به سبب دارا بودن محصولی با کیفیت بالا، نهال انگور مویز از جمله نهال های مورد استقبال صاحبان تاکستان های در حال احداث است. هر چند که از میوه این نهال به صورت خوراکی، جهت تهیه آبمیوه و … نیز استفاده می کنند اما استفاده از آن جهت تهیه کشمش بیشترین کاربرد را دارد.

قیمت نسبتا بالای میوه این نوع نهال انگور به سبب خاص و کمیاب بودن آن است. باغدارانی که قصد احداث باغ انگور دارند میتوانند با خرید این نوع نهال و کشت و پرورش آن به سود اقتصادی بالایی برسند. داشتن خواص سلامتی فراوان، مغذی بودن، طعم شیرین، رنگ سیاه و زیبا، داشتن دانه هایی درشت و … از جمله مزیت های محصول این نوع نهال محسوب می شود.

نهال انگور حسینی

این نوع نهال انگور نیز از جمله نهال هایی محسوب می شود که باغداران به سبب محصول اقتصادی آن، از دیرباز استقبال خوبی از کشت و پرورش آن نشان داده اند. نهال انگور حسینی که به نهال لعل حسینی نیز معروف است مقاومت بالایی در برابر سرما و کم آبی از خود نشان می دهد. میوه این نهال میان رس از اواسط تیر ماه برداشت می شود و دارای دانه هایی درشت و به رنگ سبز روشن است.

نهال انگور قزل اوزوم

نهال انگور قزل اوزوم
نهال انگور قزل اوزوم

میوه این نوع نهال در دو رنگ بنفش تیره و قرمز وجود دارد و از جمله گونه های تجاری محسوب می شود. منفعت اقتصادی کاشت و پرورش نهال قزل اوزوم از آنجایی ناشی می شود که هر چند نهال این گونه دارای قیمت پایین و مناسبی است اما محصول آن یعنی انگور قزل اوزوم از جمله انگورهای با کیفیت بالا، کمیاب و گرانقیمت محسوب می شود. پس بازار فروش این نوع نهال خوب بوده و از طرف باغداران مورد استقبال است.

نهال انگور خلیلی

این نوع نهال، نهالی گرما پسند است و سرما و یخبندان می تواند به آن آسیب برساند. از این رو توصیه می شود باغدارانی که قصد احداث باغ در مناطق گرمسیری را دارند اقدام به خرید و کشت و پرورش آن نمایند. از محصول این نوع نهال نیز علاوه بر استفاده به عنوان میوه می توان جهت تهیه آبمیوه و کشمش هم استفاده کرد.

نهال انگور صاحبی

در مورد نهال صاحبی تنها نکته ای که بایستی بدان توجه نمود، حساسیت بالای محصول است. دانه های این نوع انگور دارای پوستی نازک هستند که احتمال آسیب به آنها به خصوص در زمان برداشت محصول بالاست. از این رو هر چند که به سبب داشتن طعم شیرین، استفاده از میوه این نوع نهال هم به صورت خوراکی و هم به صورت آبمیوه و کشمش مورد استقبال است اما توصیه می شود که در زمان برداشت محصول دقت لازم را در مورد عدم آسیب به ظاهر دانه های آن نمایید.

نهال انگور کشمشی بی دانه

انگور کشمشی بی دانه
انگور کشمشی بی دانه

نهال کشمشی بی دانه، محصولی به رنگ زرد و شیرین تولید می کند. محصول این نوع نهال را می توان شناخته شده ترین نوع انگور در میان سایر انواع محسوب کرد که با منافع اقتصادی بالایی نیز همراه است. محصول این نوع نهال سالانه بخش زیادی از نیاز بازار خشکبار به کشمش را تامین می کند. به سبب مقاومت بالا نسبت به سرما و کم آبی این نوع نهال را هم در مناطق سردسیر و هم به صورت دیمی می توان کشت نمود. اواخر تابستان را می توان بهترین زمان جهت برداشت محصول این نوع نهال محسوب کرد.

خرید نهال انگور

خرید نهال انگور بیشتر در فصل پاییز انجام می شود. در این فصل باغداران علاقمند به احداث باغ انگور می توانند از خدمات نهالستان های معتبر جهت تهیه انواع نهال انگور متناسب با شرایط آب و هوایی محل کاشت خود استفاده نموده و نهال های با کیفیت و مرغوب خریداری نمایند. با کاشت این نهال ها در فصل پاییز مدت زمانی چند ماهه به گیاه جهت استراحت در فصل زمستان داده می شود و با شروع فصل رویش (بهار) نهال ها رشد خود را آغاز می کنند. البته برخی از باغداران کاشت نهال انگور را در اوایل بهار و پس از اتمام فصل سرما نیز انجام می دهند که در این صورت نهال پس از کشت در زمین بلافاصله جوانه داده و شروع به رشد می کند.

قیمت نهال انگور

قیمت نهال انگور به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که مهم ترین این عوامل نوع نهال است. هریک از انواع نهال های انگور دارای قیمت منحصر به فردی هستند و در اغلب موارد نهال های از نوع تجاری که محصول آنها هم کمیاب بوده و هم به سایر کشورها صادر می شود قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع دارند.

زمان باردهی انواع نهال انگور

زمان باردهی نهال انگور

زمان باردهی انواع نهال انگور در مورد هر نوع از باقی انواع متفاوت است. در حالت کلی می توان گفت نهال های انگور از سال دوم کشت به بعد شروع به باردهی می کنند و تا سال دهم میزان باردهی خود را به حداکثر می رسانند. تاکستان هایی که به روش علمی و مطالعه شده احداث شده و مورد رسیدگی مطلوب قرار گیرند حتی می توانند تا 50 تن در هکتار نیز بازدهی داشته باشند و این یعنی یک سود اقتصادی مطلوب برای کشاورز! توجه داشته باشید که در سال اول و دوم بعد از کشت نباید انتظار باردهی از هر نوع نهال انگور را داشته باشید اما از سال سوم به بعد مطمئنا در صورت فراهم بودن شرایط انواع نهال انگور می توانند باردهی مطلوبی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *